tisdag 8 september 2009

Mer sår = matbyte

Mille har haft små "kulor" på ena örat lite till och från. När man pillar på kulan så lossnar den och lämnar ett hårlöst utrymme. Jag läste på mig lite på nätet och där stod det att dessa kulor senare kunde utvecklas till att bli sår... Och mycket riktigt, för ett par dagar sedan så såg jag ett sår på Milles öra ihop med ett gigantiskt kli-sår över ena ögat. Dessa kulor kunde ha samband med foderallergi och speciellt ihop med Royal Canins Maine Coon-kulor vilket är det grabbarna här mestadels äter. Alltså verkar det som om Millisen har utvecklat foderallergi. Suck!

Eftersom missarna här får blötfoder i form av Mjaus blötmat på morgon och kväll men mestadels äter RC:s Maine Coon-kulor så blev då frågan, vilket foder ska vi plocka bort först? Efter lite diskussion på Kattforum.se, The Maine Club och diverse andra tips från snälla folk så har vi kommit fram till att det blir till att plocka bort RC:s Maine Coon kulor först. Både Zammy och Mille ÄLSKAR detta torrfoder men det kan ju inte hjälpas. Man kan inte ha mat som gör att det kliar i huvudet.

Efter mera råd så har det nu blivit byte till James Wellbeloved med kalkonsmak (den med anka var oätbar enligt grabbarna). Tydligen så ska detta foder vara bra för katter som har tendens till att få allergi i och med att de använder väldigt få "konstiga" tillsatser. Vi har kört på detta i 3 dagar nu (tack Inkan för provpåsar) och hoppas på att Mille ska sluta klia sig i huvudet. De verkar fortfarande sakna Maine Coon-kulorna, Mille sitter gärna länge vid matskålen och ser ut att "längta" men men... Mat som "kliar" ska vi inte ha!

4 kommentarer:

Pius sa...

Min Hopi sliter av sig pälsen på svansen och jag funderar på om det kan vara foderallergi, men hur vet man det?

Förr fick mina katter J.W. men nu äter de Royal Canins MCO-foder och Hills r/d.

Hoppas din kille blir bra.

Pius

Ligans blogg sa...

Plutten då som saknar sin mat. *ler* Men frisk går ju liksom före. Hojta om vi ska handla i helgen. :-)

Tre katter sa...

Vad trist att höra! Aldrig kul sånt där! Hoppas de vänjer sig snart vid det nya fodret!
Nospussar!
//Tre katter

mooch sa...

Pius: i ditt fall får du nog höra med vetrinär vad det kan vara. Just när det gällde foderallergi så kunde jag läsa från diverse källor på nätet att det betedde sig på det här viset med rodnad på öronen och i pannan, "kulor" på öronen och ett himla kliande. Lycka till med Hopi!

Ligans blogg: jag hör av mig =)

Tre katter: Ja, visst är det trist. Men men. På ett sätt var det ju bra att man var tvingad att byta bort MCO-fodret, nu får de gå över på ett mindre fetare foder så det kanske är bra för hullet i längden =) Det verkar dock som om kalkonsmaken är någorlunda accepterat och det äts med ganska god aptit. Eller så beror det på att de är så himla hungriga och det finns inte mycket annat att välja på ;)